zakres działania
CELE I ZADANIA SZKOŁY
Szkoła podejmuje niezbędne działania w celu tworzenia optymalnych warunków realizacji działalności dydaktycznej,
wychowawczej i opiekuńczej, podnoszenia jakości pracy szkoły i jej rozwoju. Zapewnia każdemu uczniowi warunki
niezbędne do jego rozwoju.
Powyższe działania dotyczą:
-
Efektów w zakresie kształcenia, wychowania i opieki oraz realizacji celów i zadań statutowych;
-
Organizacji procesów kształcenia, wychowania i opieki;
-
Tworzenia warunków do rozwoju i aktywności uczniów;
-
Współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym;
-
Zarządzania szkołą lub placówką.
Postanowienia wstępne:
Każdy członek szkolnej społeczności ma prawo do:
-
poszanowania swej godności, swego dobrego imienia oraz swej własności osobistej ze strony wszystkich pozostałych,
-
rzetelnej i sprawiedliwej oceny swego zachowania i postępów w nauce lub oceny swej pracy przez przełożonych.
Misją szkoły jest tworzenie warunków niezbędnych do wszechstronnego rozwoju każdego ucznia.
Wizja szkoły to edukacja młodzieży na poziomie umożliwiającym aktywne, odpowiedzialne i samodzielne realizowanie
własnych marzeń we wszystkich sferach życia osobistego, społecznego i zawodowego.
W zakresie dydaktyki szkoła w szczególności realizuje zadania:
-
stwarza środowisko sprzyjające uczeniu się,
-
jest placówką o wysokim poziomie nauczania,
-
stosuje nowoczesne metody nauczania,
-
dostosowuje wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia
-
motywuje uczniów do nauki poprzez stosowanie oceniania budującego,
-
organizuje konkursy, zawody oraz różne formy zajęć pozalekcyjnych,
-
inspiruje uczniów i nauczycieli do samorozwoju,
-
daje szansę każdemu uczniowi i pomaga rozwijać jego pasje i zainteresowania,
-
uczy dbałości o język ojczysty,
-
wpaja zasady etyki i kultury zawodu,
-
umożliwia uczniom udział w zajęciach religii/etyki.
W obszarach wychowania oraz opieki szkoła w szczególności realizuje zadania:
-
stwarza atmosferę przyjazną wszystkim uczniom,
-
zapewnia przygotowanie do wyboru przyszłej pracy zawodowej,
-
realizuje program wychowawczy,
-
realizuje program profilaktyczny,
-
integruje społeczność szkolną,
-
współpracuje z rodzicami /opiekunami prawnymi/uczniów,
-
rozpoznaje i ustala potrzeby opiekuńczo-wychowawcze,
-
wspomaga rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
-
organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną,
-
respektuje zasady demokratycznego funkcjonowania społeczności uczniowskiej,
-
pomaga uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej.
W obszarze organizacji i zarządzania szkoła:
-
współpracuje z organem prowadzącym szkołę, wspólnie ustala kierunki rozwoju,
-
dba o właściwą organizację pracy szkoły, inspiruje do działań twórczych,
-
dba o podnoszenie poziomu jakości pracy szkoły poprzez realizację wniosków
z ewaluacji wewnętrznej i nadzoru, -
zapewnia kadrze możliwość rozwoju i doskonalenia zawodowego,
-
nawiązuje kontakty z innymi szkołami i placówkami w celu wzajemnej wymiany doświadczeń,
-
systematycznie wzbogaca wyposażenie,
-
promuje szkołę w środowisku,
-
systematycznie modyfikuje przyjęte plany i programy nauczania,
-
dba o prawidłowe prowadzenie dokumentacji szkoły.
Szkoła realizuje zadania określone w Ustawie o systemie oświaty, opracowując w szczególności:
- szkolny zestaw programów nauczania
- plany nauczania
- szkolny program wychowawczy,
- programu profilaktyki - stanowiącego jego integralną część,
- plan organizacji roku szkolnego.
Szkoła umożliwia uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej,
a w szczególności naukę języka ojczystego, własnej historii, kultury i tradycji regionalnej.
W szczególności szkoła realizuje następujące cele i zadania:
-
umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego
oraz w podstawie programowej kształcenia w zawodach niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia
szkoły, świadectwa dojrzałości i świadectwa potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, -
umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia lub wykonywanie wybranego zawodu,
-
umożliwia uczniom podtrzymanie tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej poprzez ich udział
w zajęciach pozaszkolnych, wycieczkach, uroczystościach szkolnych; organizuje zajęcia z etyki/religii dla
uczniów, sprzyja rozwijaniu zainteresowań uczniów, organizując zajęcia pozalekcyjne bądź pomoc w formie
indywidualnych konsultacji uczniom zainteresowanym udziałem
w olimpiadach i konkursach, -
umożliwia realizację indywidualnych programów nauczania, zapewnia pomoc psychologiczną i pedagogiczną
uczniom, korzystając z pomocy poradni pedagogiczno-psychologicznej, umożliwia korzystanie z programów
pomocy poradni terapii uzależnień, -
organizuje opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi uczęszczającymi do szkoły,
-
kształtuje obywatelską, patriotyczną i proeuropejską postawę uczniów, poszanowanie tradycji i trwałych
wartości kultury narodowej, konstytucyjnych zasad ustrojowych oraz norm współżycia społecznego, -
wyrabia wrażliwość emocjonalną, estetyczną i społeczną uczniów, ich sprawność fizyczną, zdrowie, higienę
psychiczną, racjonalny wypoczynek, -
uczy racjonalnej organizacji pracy własnej i zespołowej oraz umiejętności obiektywnego oceniania efektywności
działań, -
uczy poszanowania norm społecznych oraz godności własnej osoby i drugiego człowieka, a także rzetelności
i odpowiedzialności, -
kształtuje przekonania o podmiotowym charakterze egzystencji człowieka oraz pozytywnej motywacji do nauki,
pracy i osobistego uczestnictwa w życiu szkoły, lokalnego środowiska i całego społeczeństwa, -
inspiruje uczniów do aktywności społecznej i obywatelskiej postawy,
-
organizuje dla uczniów niepełnosprawnych indywidualne zajęcia dydaktyczne oraz otacza ich opieką wychowawczą,
-
w każdym roku szkolnym dokonuje ewaluacji wewnętrznej i sporządza wnioski do dalszej pracy szkoły.